Cory Doctorow
A kanadai Torontóban született 1971. júliusában, egy meglehetősen liberális gondolkodású család gyermekeként. Ennek, de leginkább az egy azerbajdzsáni menekülttáborban napvilágot látott apjának, köszönhette, hogy már kiskorában részt vett (vagy inkább részt kellett vennie) olyan megmozdulásokon, Greenpeace akciókban, ahol a környezetvédelem fontosságát hangsúlyozva, a nukleáris fegyverek leszereléséért és hasonló dolgokért tüntettek. Meglehetősen mozgalmas gyerekkora ellenére az általános iskolát viszonylag zökkenőmentesen elvégezte, viszont a középiskolát már egy alternatív módszereket alkalmazó torontói intézményben fejezte be. Az egyetemekkel is megpróbálkozott, azonban négy különböző helyről is eltanácsolták, így diplomát nem tudott szerezni.
Az írás ekkor már javában foglalkoztatta, ám ezen a területen egyelőre nem tudott érvényesülni.
„Már tizenkét éves koromban tudtam, hogy science fiction író akarok lenni. Amikor betöltöttem a tizenhatot, már azon igyekeztem, hogy a korai irományaimat valamilyen formában publikálhassam, és egy évvel később sikerült is félig-meddig eladnom egy novellámat. Aztán jó tízévi üresjárat után azt hiszem, kezd minden a helyére kerülni.” 1999 derekán néhány barátjával alapított egy szoftvercéget, amelyet pár évnyi sikeres működést követően továbbadtak egy komolyabb háttérrel rendelkező vállalatnak.
Egy hosszabb San Francisco-i tartózkodás után átköltözött Londonba, ahol különféle nemzetközi szervezeteknél dolgozott, elsősorban az emberi jogok védelmében. Ez vezette el őt végül a szerzői jogok meglehetősen ingoványos területére, ahol napjainkban is igen aktív, és a hagyományoktól gyökeresen eltérő szemléletével rendszeresen borzolja a szakemberek kedélyét. 2005 folyamán részt vett az Open Rights Group elnevezésű szervezet létrehozásában, amely az elektronikus (digitális) jogokkal foglalkozik. Ennek eredményeként megjárt számos témába vágó konferenciát, majd 2006-ban Los Angelesbe költözött, mert a Dél-Kaliforniai Egyetem meghívta, hogy tartson egy kurzust a szerzői jogok témájában. Ezzel egy időben határozta el, hogy főállású íróként dolgozik tovább a jövőben. 2008 februárjában megszületett a kislánya, majd ugyanazon év őszén össze is házasodott gyermeke anyjával, Alice Taylorral.
Az első regény hosszúságú műve, a
Down and Out in the Magic Kingdom 2003 januárjában jelent meg hagyományos nyomtatott, valamint a Creative Commons elnevezésű szerzői jogi szabvány keretein belül digitális, az internetről szabadon letölthető formában is. Az ötlet eredményesnek bizonyult, a szabad hozzáférhetőség szélesebb körbe is eljuttatta a regényt. Doctorow néhány hónappal a megjelenés után újra közzé tette a regény, ám ezúttal egy olyan CC szabvány alatt, amely már lehetővé tette, hogy a művet szabadon felhasználják (lefordítsák, ötleteket merítsenek belőle, átdolgozzák) egészen addig, amíg nem származik az eredményből kereskedelmi bevétel. Sokan bírálták az újítása miatt, mondván, nem győzi majd nyomon követni regénye utóéletét, és minden idejét le fogja kötni, hogy azokra vadásszon, akik átlépik a szabvány biztosította határokat, ám ez nem következett be. Legalábbis sosem említette, hogy bárki is visszaélt volna a CC által megengedett lehetőségekkel. A regény elnyerte a legjobb első regénynek járó Locus díjat 2003-ban, és egy évre rá jelölést kapott a Nebula díjra is, amelyet ugyan nem tudott elhódítani, viszont az ismertséget meghozta szerzője számára.
Szintén 2003-ban jelent meg a Doctorow legjobb novelláit és kisregényeit tartalmazó,
A Place So Foreign and Eight More című kötet, amelyhez Bruce Sterling írt egy hosszabb bevezetőt. A válogatás történetei közül hatot közzétett a CC szabvány alatt is. A gyűjtemény 2004-ben megkapta a Sunburst díjat a legjobb kanadai science fiction könyv kategóriájában, míg a benne szereplő egyik írás, az
0wnz0red megmérkőzhetett a Nebula díjért. A következő években egymás után születtek az újabb és újabb regények. 2004 elején jelent meg az
Eastern Standard Tribe című regény, amelyet nem lett olyan nagy sikerű, mint a legelső munkája. Viszont 2005 derekán érkezett a
Someone Comes to Town, Someone Leaves Town, egy kortárs fantasztikus regény vezeték nélküli hálózatokról, bosszúról és titkokról, amely néhány héttel a CC szabványos megjelenését követően óriási népszerűségre tett szert. Olvasók és kritikusok is több alkalommal megjegyezték, hogy a regény eltér az író eddig megszokott stílusától, de mégis remek, élvezetes és szórakoztató.
A regényeket követően újra a rövidebb történetek kerültek előtérbe, amelyek az
Overclocked című kötetben láttak napvilágot 2007 elején. A novellák közül többet rangosabb díjakra is jelöltek, és ahogy az Doctorow esetében már megszokott volt, ezekhez is szabadon hozzá lehetett férni. 2008 tavaszán jelent meg a következő műve, a
Little Brother (
Kistestvér), amelyben néhány középiskolás számítógép hacker a tudásukat és a rendelkezésre álló eszközöket felhasználva megpróbál valamennyire kiszabadulni a totalitárius rendszer mindent ellenőrző és nyomon követő fogságából. A kritikusok és az olvasók is elismeréssel nyilatkoztak a könyvről (2009-ben jelölték Hugo díjra, illetve elnyerte a Prometheus díjat), mert nemcsak a felnőtt korosztály számára fogyasztható, hanem ifjú főszereplői révén a tizenévesekhez is közelebb hozza a kortárs sci-fi műfaját.
Még 2007 során történt, hogy hat novelláját különböző művészek átdolgozták képregények formájába. Ezeket 2008 nyarán összegyűjtötték egyetlen kiadványba, amely a
Futuristic Tales of the Here and Now cím alatt jelent meg hagyományos formában, illetve a már jól ismert CC szabvány alatt is. Doctorow jelenleg a soron következő regényének utolsó simításain dolgozik, amely a
Makers címet viseli, és várhatóan még az idén meg is jelenik.
A modern klasszikus irodalom mellett más témákkal is foglalkozik. 2000-ben jelent meg a szintén kanadai Karl Schroederrel közösen írt könyve, a
The Complete Idiot’s Guide to Publishing Science Fiction, amely a sci-fi témájú írások megjelentetésének bonyolult és nyögvenyelős folyamatának titkait tárja az olvasók elé. Rendszeres szerzője a Boing Boing elnevezésű blogoldalnak, rovatokat vezet a Popular Science és a Make újságokban, és gyakran jelennek meg cikkei a Wired magazin, a New York Times Sunday Magazine, vagy éppenséggel a Boston Globe hasábjain is. Néhány írását ezek közül a Tachyon Publications kiadó összegyűjtötte, és szerkesztett formában,
Content címmel meg is jelentette.
Amikor éppen nem az írással foglalkozik, sci-fi találkozókon vesz részt, vagy egyetemeken tart előadásokat. A szerzői jogok, egész pontosan a digitális formában megjelenő művek szerzői jogáról alkotott elképzelése szerint itt az ideje, hogy a digitális média világában végre megszabaduljunk a szerző jogvédelem kötöttségeitől. A Creative Commons egyik élharcosaként minden fórumon igyekszik bizonyítani elméletének igazát, az ellenzők hangos nemtetszése ellenére is.
Doctorow ugyan még nem tartozik a kortárs fantasztikus irodalom legkiemelkedőbb alkotói közé, de egyre fontosabb szereplője a nemzetközi sci-fi életnek. Egyedi hangvételű könyvei sikeresek, azonban az igazi elismerés – elsősorban egy rangosabb díj formájában – még várat magára.