Bejelentkezés

Keresés

Heti Ranglista

Május – Június
1.  herryporter (23)
tovább >>        

Kedvenc képünk

Online felhasználók (0)

Online vendégek (15)

Elismerések

eFestival2009
eFestival2009
eFestival2009

Hírdetések

Cory Doctorow: Kistestvér
Szerzőket, szerkesztőket keresünk!

Szörnyhordák a mélyben

Társasjáték | Beküldte: RV | 2008.11.02. 23:29

Kép„Van kedvetek kipróbálni?” Azt hiszem ez volt a kulcsfontosságú mondat azon a nevezetes estén, amikor úgy döntöttünk, hogy tartunk egy próbajátékot az Odalent elnevezésű társasjátékkal. Hallomásból már valamennyire ismertük a játékot, legalábbis a lényegét, de a saját bőrünkön is tapasztalni akartuk, milyen lehet egy föld alatti útvesztőben bolyongani, szörnyek hadától üldöztetve. Nos, nyugodtan állíthatom, hogy nem kellett csalódnunk, amit leginkább az támaszt alá, hogy a két-három órásra tervezett játék végül csaknem nyolc óra hosszáig tartott.
Na de mi is ez a társasjáték valójában? Bizonyára akadnak olyanok is e cikk olvasói között, akiknek mond az a név valamit, hogy Hero Quest. Ez egy meglehetősen régi társasjáték, én még általános iskolás koromban találkoztam vele először, a szomszédban lakó barátomnál, ráadásul neki is csak egy német nyelvű változata volt, mert akkoriban ilyen jellegű játékokat nálunk nem lehetett kapni. Afféle kincskereső kalandjáték volt ez, szörnyekkel, végtelen lehetőségű labirintusokkal, küldetésekkel, csapdákkal, hősökkel, azaz minden adott volt ahhoz, hogy a játékosokat magával ragadja a fantázia birodalmába (ha jól emlékszem, valahol itt kezdődött az én rajongásom is a fantasy iránt). Nos, ugyanezt az utat képviseli az Odalent: Kalandok a mélyben (eredeti nevén: Descent: Journeys in the Dark) is, azonban jóval kidolgozottabb és összetettebb formában. Míg a Hero Questben annak idején egy adott méretű táblán zajlottak a kalandok, az Odalent ennél jóval szabadabb mozgásteret kínál, hiszen a labirintusokat sok-sok különböző területlap alkotja, amelyeket kedvünk szerint köthetünk össze folyosókkal, és gyakorlatilag csak az alapdobozban található területlapok véges száma szab határt a fantáziánknak. A játék menete elég egyszerű, ugyanis a hősöknek nincs más dolga, mint felfedezni a labirintust, végezni a szörnyekkel és teljesíteni a küldetést. Ez persze könnyűnek hangzik, ám közel sem az.
A játékot legfeljebb öt játékosra tervezték, amelyikből az egyik személyesíti meg a mesélőt. Elméletileg egy jó nagy labirintus esetében több játékos is elképzelhető, de az már túlbonyolítaná a dolgot. A mesélő az, aki megtervezi a labirintust, elhelyezi a csapdákat, szörnyeket és kincseket, ő gyakorlatilag a többi játékos ellen harcol a játék alatt. Az Odalent valójában olyan, mintha egy jó kis heroikus fantasy kalandot játszanánk végig bábuk, kártyalapok és dobókockák segítségével. A játék kifejezetten hangulatossá tehető, ha a mesélő aprólékosan kidolgozza a történetet, kissé szerepjátékossá varázsolva a környezetet.
Minden játékos, a mesélőt kivéve ugyebár, választ egy karaktert a lehetséges 16 közül. Ezek között akad harcos, tolvaj, varázsló, akik mind-mind olyan különleges képességekkel bírnak, amelyek megkönnyíthetik a boldogulást a szörnyektől hemzsegő útvesztőben. A hősök húznak maguknak néhány további különleges képességet, valamint némi felszerelést az erre szolgáló lapok közül, és már kezdődhet is a küldetés. A játékmenet körökre osztott, ahol előbb mindig a hősök, majd őket követően a mesélő és az általa irányított szörnyek cselekednek. A játékosok célja függ az adott labirintus történetétől, azonban a mesélőt csak egyetlen dolog vezérli, hogy megakadályozza a hősöket céljuk elérésében. Ennek érdekében szörnyeket idézhet, akadályokkal nehezítheti a tovább haladást, csapdákat helyezhet el vagy csak egyszerűen ajtókkal zárja el az utat a játékosok elől.
KépAhogy a hősök egyre több területet fedeznek fel, annál több szörnnyel találják szembe magukat, és ez a küzdelem adja a játék gerincét. Időnként előfordul, hogy a szörnyek hada igencsak megnő, ám – ahogy ez a mi első játékunk során is beigazolódott – nem szabad feladni még a reménytelennek látszó helyzeteket sem, mert jó taktikával, no meg némi szerencsével, győzedelmeskedhetünk. Ez így persze szép és jó, azonban a labirintus csapdái és szörnyei mellett egy másik tényező, az idő is befolyásolhatja hőseink sikerét. A játék elején a hősök bizonyos mennyiségű győzelem ponttal vágnak neki a kalandnak, amelyek a játék folyamán nőnek vagy csökkennek. Némely terület felfedezése (például teleportációs rúna) esetében vagy egy híres szörny legyőzése nyomán ezek a pontok nőnek, míg a hősök halálakor, illetve a mesélői kártyák újrakeverésekor csökkennek. Amikor ezek a jelzők elérik a nullát, vagy az alá csökkennek, a hősök elbuknak, a játék véget ér, és a mesélő diadalmaskodik.
Összességében az Odalent egy rendkívül szórakoztató játék, amely tud izgalmas, hősies és olykor reménytelen is lenni, ám biztosan hosszú órákra az asztal mellé szögezi a játékosokat. A mi első kalandunk végül nyolc órányi heroikus küzdelem után a hősök csúfos bukásával fejeződött be, amit egyrészről nagyon sajnáltunk, mert azt gondoltuk, a következő útvesztőben is őket irányítjuk majd, másfelől viszont mindannyian megkönnyebbültünk, mert ha jól emlékszem, már hajnali negyed öt volt. Ám ezzel együtt, mi nagyon megkedveltük a játékot, és csak bíztatni tudjuk azokat, akik szeretik a fantasyt és a szerepjátékokat, és más köntösben is szívesen megközelítenék ezt a témát, hogy próbálják ki az Odalentet, nem fogják megbánni.
Az egyetlen elrettentő tényező a játék ára lehet, ugyanis a magyar nyelvű alapjáték, amelyben számtalan, igen szépen kidolgozott műanyag figura és több száz kártyalap található, megközelítőleg 16-18000 forintba kerül. De, én még ezzel együtt is ki merem jelenteni, hogy megéri, és bízom benne, hogy hamarosan Magyarországon is népes rajongótábora lesz majd a játéknak. A mi kis csapatunk már biztosan. Egyelőre hazánkban még csak az alapjáték kapható magyar nyelven, de úgy hírlik, az angolul már hozzáférhető két kiegészítőből is terveznek magyar nyelvű változatot. Mi ennek nagyon örülnénk.
Reméljük, e rövid ismertető révén sokan kedvet kapnak majd a játékhoz, és hogy tovább népszerűsítsük a játékot, időről időre segítünk majd taktikai ötletekkel, előre kidolgozott labirintusokkal, kalandokkal és sok más aprósággal hozzájárulni a felhőtlen szórakozáshoz. Mi mást is mondhatnék hát búcsúzóul:
Csatára fel, hős kalandorok!





RV

Elválasztó

Kapcsolódó írások

A legutóbbi öt írás ebben a témában

Galéria

 

Hozzászólások

 


A hozzászólás csak regisztrált és bejelentkezett felhasználók számára engedélyezett.
Kérjük jelentkezz be, vagy regisztrálj.