Bejelentkezés

Keresés

Heti Ranglista

November – December
1.  herryporter (83)
tovább >>        

Kedvenc képünk

Online felhasználók (0)

Online vendégek (4)

Elismerések

eFestival2009
eFestival2009
eFestival2009

Hírdetések

Cory Doctorow: Kistestvér
Szerzőket, szerkesztőket keresünk!

Art rovat – Celluloid

Művészet | Beküldte: RV | 2011.05.26. 13:36

A múlt alkalommal kicsit körbejártuk azt a gondolatot, hogy a művészeti albumok jelentős része inkább az idősebb korosztálynak szól, és csak elvétve akad olyan, amelyik a gyerekeket veszi célba. Nos, ezt kiegészíthetjük azzal, hogy – igaz, meglehetősen ritkán – egyes albumok viszont kizárólag felnőtt olvasóknak készülnek. Az erotika valamennyire mindig is része volt a művészeti albumoknak, hiszen elég csak Luis Royo, vagy Boris Vallejo munkáira gondolnunk, azonban vannak grafikusok, akik szeretnek messzebbre menni egy-egy fedetlen kebelnél. Nem jellemző az erotika öncélú, már-már túlzottnak tekinthető alkalmazása, de néha készülnek ilyen albumok, és valljuk be, ez egyáltalán nem baj. Ebbe a szűk körbe tartozik Dave McKean legújabb, Celluloid című képes regénye, amely érdekes kirándulás a rajzolt erotika világában.
Különös, hogy McKean épp egy ilyen tartalmú Képalbumot készített, hiszen az ő nevét leginkább képregények révén lehet ismerni. McKean egy angol művészeti mindenes, hiszen nemcsak grafikusként tette le a névjegyét az asztalra, hanem fényképészként, tervezőként, rendezőként, és nem utolsó sorban zenészként is. Bár kétség kívül grafikusi mivoltában vált igazán híressé. 1963 decemberében született egy Maidenhead nevű kis településen, és noha gyerekkoráról mindig nagyon keveset árul el, annyit azért tudni, hogy tehetsége már igen fiatal korában megmutatkozott. Szeretett rajzolni, és később is ezen a pályán akart elhelyezkedni. 1986-ban New Yorkba utazott, hogy megpróbáljon képregényrajzolóként munkát találni, ám ez nem sikerült neki, viszont megismerkedett Neil Gaimannel, akivel hamarosan közös munkába fogtak. 1987-ben jelent meg első közös művük Violent Cases címmel. McKean az elmúlt évtizedekben rendszeresen dolgozott a neves íróval, többek között a The Sandman sorozat, a Coraline és a The Graveyard Book révén. Dolgozott a DC Comics különféle kiadványain, és több alkalommal is megpróbálkozott saját készítésű grafikus regények készítésével, amelyek közül a több részes Cages talán a legismertebb. Rendszeresen tervezett borítókat olyan neves énekesek és zenekarok lemezeihez, mint Tori Amos, a Dream Theatre, a Skinny Puppy, vagy a Kreator. Fontos szerepet játszik az életében a film is, hiszen hol látványtervezőként, hol a rendezői székben bukkan fel. Első filmjét (MirrorMask) még 2005-ben mutatták be, s idénre várható a következő alkotása, a Luna. Látványtervezőként vett részt a Harry Potter filmek harmadik és negyedik részének, illetve a Neil Gaiman művéből készült Neverwhere (Sosehol) című televíziós minisorozat munkálataiban. Több évtizedes alkotói tevékenységét már számtalan díjjal honorálták, többek között elnyerte a World Fantasy-díjat művészeti kategóriában (1991), három alkalommal a Spectrum-díjat (mindegyik alkalommal más kategóriában), és a BSFA-díjat is a The Wolves in the Walls című, Neil Gaimannal közösen jegyzett novellával. Filmjeit többször is jelölték már a legjobb underground alkotás díjára, ám nyerni még nem tudott ezekkel.
A Celluloid egy történetet mesél el. Adott egy nő, aki titkos légyottra készül a szeretőjével, ám a férfi nem tud eljönni a munkája miatt. A csalódott nő egyedül marad, de rátalál egy régi filmvetítőre, amelyben egy szalagot is talál. KépA felvétel elég rossz minőségű, de egy szeretkező pár sziluettjét ki lehet venni. Amikor a film véget ér, megjelenik egy ajtó, amely egy különös, ködös város egyik terére vezet, és kezdetét veszik a fantasztikus szexuális kalandok. A szerző így beszélt az albumról: „Rengeteg képregény szól az erőszakról. Nem érdekel, és nem is vonz az erőszak, és szeretném kizárni az életemből. Viszont a szex egy olyan dolog, amit az emberek nagy része élvez, érdekes módon mégsem jelenik meg a képregényekben. A pornográfia általában üres, ismétlődő és undorító, de – ahogy mondani szokták – megteszi. Mindig is akartam készíteni egy olyan albumot, ami pornográf, de ugyanakkor szép, titokzatos, és megfogja az ember fantáziáját.”
Nos, belelapozva az albumba, nyugodtan mondhatjuk, hogy McKean megvalósította, amit elképzelt. Ahogy a történet előre halad, egyre keményebb képek tárulnak elénk – hol naturalistán, hol kicsit bizarrul, hol pedig nagyon is szépen. A rajzok stílusa váltakozó; némelyik csak néhány vonásból áll össze, mások egy hallucinált vízió színességével kavarognak előttünk, egyesek viszont szinte festményszerűek. Kissé eklektikus az album, de mégis ettől áll össze. Szép, igényes, eredeti. Aki kedveli McKean stílusát, és valami különlegesre vágyik, az mindenképpen szerezze be, vagy legalább vessen egy-két pillantást a kiragadott képekre, mert megéri.

Egy kis ízelítő az albumból


A cikk az alábbi ismertető alapján készült: Parka Blogs – Book Preview: Celluloid



RV

Elválasztó

A legutóbbi öt írás ebben a témában

Galéria

 

Hozzászólások

 


A hozzászólás csak regisztrált és bejelentkezett felhasználók számára engedélyezett.
Kérjük jelentkezz be, vagy regisztrálj.