Bejelentkezés

Keresés

Heti Ranglista

Március – Április
tovább >>        

Kedvenc képünk

Online felhasználók (0)

Online vendégek (5)

Elismerések

eFestival2009
eFestival2009
eFestival2009

Hírdetések

Cory Doctorow: Kistestvér
Szerzőket, szerkesztőket keresünk!

Art rovat – Ashely Wood és a Metal Gear Solid

Művészet | Beküldte: RV | 2011.11.09. 21:20

KépA különféle konzolokra készülő játékok tábora általában egy árnyalatnyival kisebb, mint azoké, amelyek az asztali számítógépekre készülnek, és valahogy a felhajtás sem akkora körülöttük. Holott semmivel sincs kevesebb munka mögöttük, és most nemcsak a fejlesztésre meg a programozásra kel gondolni, hanem a látványvilág és a háttér megtervezésére is. Sokan vélekednek úgy, hogy a konzolok nem igazán képesek olyan grafikai megvalósításra, mint az asztali gépek; ez nem feltétlenül igaz, bár a fejlesztők sem nagyon törik magukat annak érdekében, hogy ezen az alapvető előítéleten változtassanak. Természetesen mindig születnek olyan darabok, amelyekre nem érvényes ez a feltevés, és ezek általában szebb eredményeket érnek el, és a köztudatban is jobban megragadnak, még azok köreiben is, akik egyébként nem rajonganak a konzolokért. A Final Fantasy sorozat például egyértelműen ezek közé sorolható, de van egy másik is, amely hihetetlenül népszerűvé vált, sőt, odáig is eljutott, hogy kiemelkedjen a számítógépes játékok szférájából, és utat találjon egy másik dimenzióba, a képregények világába. Ez nem más, mint a Metal Gear Solid. A Solid Snake fedőnévre hallgató kommandós kalandjait bemutató játék köré – amely gyakorlatilag megteremtette a lopakodós akciójátékok irányzatát – meglepően nagy rajongótábor épült ki, hamar következtek is a folytatások, és az óriási népszerűséget látva az IDW Publications 2004 szeptemberében úgy döntött, belevág egy képregény adaptációba. Ez vállalkozásnak tűnt, hiszen egyáltalán nem lehetett biztosra venni, hogy ami jól működik, mint játék, az képregény formájában is megállja a helyét. A törekvést végül siker koronázta, és 2006 végére, tizenkét kötetben sikerült teljesen feldolgozni a teljes Metal Gear Solid történeti szálat. A kötetek szövegét Kris Oprisko, a rajzokat pedig Ashley Wood készítette, aki részt vett az eredeti játék látványvilágának kidolgozásában is.
Bár az ausztrál rajzoló már közel húsz éve dolgozik a szakmában, neve nem feltétlenül cseng ismerősen. 1971-ben született, tehát a fiatalabb generációhoz tartozik, és már meglehetősen korán elkezdett a rajzolással foglalkozni. Első szárnypróbálgatásait az iskolai újságokban tette meg, aztán eleinte a média világában dolgozott grafikusként, grafikus tervezőként, ahonnan később több filmes és televíziós projekt munkálataiba is bekerült, ám a látványtervezéshez nem igazán volt kedve, ezért átköltözött az Egyesült Királyságba, ahol kisebb kiadóknál dolgozott, elsősorban képregény rajzolóként. Innen viszont már egyenesen vezetett az útja felfelé, hiszen a brit kiadóknál megszerzett tapasztalat, és elismerés jó ajánlólevél volt az amerikai piac meghódítására, ahol aztán olyan kiadóknál dolgozhatott, mint a Marvel és a DC Comics. Bármennyire is szerette volna a két nagy kiadó magához láncolni a tehetséges grafikust, Wood nem akarta igazán elkötelezni magát, és amellett, hogy mindvégig igyekezett megtartani függetlenségét, újra kikacsintott más műfajok felé. Dolgozott a Konami hatalmas népszerűséget szerző játéka, a Metal Gear Solid vizuális világán, illetve a folytatások egyes munkafolyamataiban is szerepet kapott. Amikor az IDW Publishing elhatározta, hogy képregényt készít a játékból, egyértelmű volt, hogy a választás csakis Wood lehet. Jelenleg is leginkább e kiadó szolgálatában áll. Munkája elismeréseként egyszer már elnyerte a Spectrum-díjat, illetve jelölték a tekintélyes Eisner-, illetve Eagle-díjra is.
Az IDW 2009-ben már megjelentetett egy albumot, amely a Metal Gear Solid világát igyekezett bemutatni, de az a kiadás elsősorban az ára miatt nem lett igazán sikeres. A kiadó most semmi mást nem tett, csupán bővített egy kicsit az albumon, elérhetőbb árat szabott meg hozzá, és szebb borítót varázsolt neki, azonban ez is elégnek bizonyult a várt hatás eléréséhez. Az októberben megjelent Art of Metal Gear Solid nem túl vaskos, ellenben 120 oldalon keresztül tömören és velősen tárja elénk mindazt, amit Ashley Wood megálmodott ebben a világban. Az eredeti játékban is nagyon domináns szerepet töltött be a szürke, a kék és a halvány barna árnyalat, és ezeken a grafikákon is leginkább ezek a színek köszönnek vissza, kevés kivétellel. A korábban bemutatott albumok képeihez mérve Wood alkotásai talán csak vázlatoknak tűnhetnek, azonban az olykor csak néhány vonallal felvázolt képek is egységet, összhangot mutatnak, és egyáltalán nem érezni, hogy bármi is hiányozna belőlük. A rajzok egyébként a művész kedvelt technikájával, vagyis az olajfestmények és a digitális technológia keverésével születtek meg, és a művészettörténetben kissé járatosabb szemlélők az expresszionizmus nem kevés jellemvonását is felfedezhetik a képeken. Fegyverek, harci járművek és akció – e triumvirátus valamelyik tagja (olykor egyszerre akár több is) jelenik meg általában a képeken, érezhetően kiemelkedve a környezetéből. Wood képei nem hazudnak. Nincs bennük semmi felesleges sallang, nem akarnak sem szépek, sem lenyűgözők lenni, egyszerűek, nyersek, tele vannak erővel, talán kicsit koszosak és szürkék, de mégis ettől lesz egyedi, amit a Metal Gear Solid képregényben megjelenik látvány gyanánt.

Kép

Ha tartalmi szempontból nézzük, akkor ez az album nem a nagyközönségnek szól, hiszen azok, akik sosem hallottak a legendás játékról, vagy az abból készült képregényről, nem igazán tudják értelmezni a benne látható képeket. Viszont ha elvonatkoztatunk a háttértől, és megpróbálunk csak az alkotásokra koncentrálni, abban az esetben ez a válogatás egy igen érdekes és szokatlan darab, amelyet talán azoknak is érdemes fellapozni, akik nem feltétlenül kedvelik a rajzokon megjelenő világot, de képesek értékelni a rajzok és festmények művészeti értékét. Egy biztos, akik valamilyen formában – akár játék, akár az említett képregény – találkoztak már a Metal Gear Solid névvel, azok számára ez a kötet kötelező darab, ám senkit se riasszon el a viszonylag szűk réteget megcélzó tematika, hiszen Ashley Wood sajátos stílusa igazi kuriózum amely sokak számára szerezhet kellemes perceket.

Nézz bele!
Kép

A cikkhez az alábbi néhány sor adta az ötletet: Parka Blogs: Book Review: Ashley Wood's Art of Metal Gear Solid



RV

Elválasztó

Kapcsolódó írások

A legutóbbi öt írás ebben a témában

Galéria

 

Hozzászólások

 


A hozzászólás csak regisztrált és bejelentkezett felhasználók számára engedélyezett.
Kérjük jelentkezz be, vagy regisztrálj.