Bejelentkezés

Keresés

Heti Ranglista

Január – Február
1.  Admin (1)
tovább >>        

Kedvenc képünk

Online felhasználók (0)

Online vendégek (6)

Elismerések

eFestival2009
eFestival2009
eFestival2009

Hírdetések

Cory Doctorow: Kistestvér
Szerzőket, szerkesztőket keresünk!

Art rovat – A Heroes of Might & Magic világa

Művészet | Beküldte: RV | 2013.04.10. 18:33

A 90-es években még egészen más állapotok uralkodtak a számítógépes játékok – mások voltak a játékosok elvárásai, a hardverek teljesítménye sok, ma már természetesnek Képvett, paramétert nem volt képes biztosítani, és még rengeteg lehetőség rejlett az új játékokban, számos új ötlet született. Néha nem is kellett őrületesen pompás grafika ahhoz, hogy egy játék hatalmas sikert arasson, különösen, ha stratégiai játékról volt szó. Nem az 1995-ben indult Heroes of Migh & Magic sorozat volt az úttörője a körökre osztott stratégiai játékoknak, ám mégis ez a játék vált a stílus egyik meghatározó, napjainkra már-már legendássá vált darabjává. Közel húsz év távlatából nehéz megítélni, hogy mi vitte ekkora sikerre a játékot, és leggyakrabban azt hallani ezzel kapcsolatban, hogy elsősorban a hangulat. A fantasy környezet, a különböző népek kultúrájából és mitológiájából vett lények, illetve az egyszerű, de mégis élvezetes játékmenet együtt elérte a kellő hatást. A mai, felgyorsult világban talán már egy kicsit öreges ez a játékmód, és a megváltozott igények miatt már nincs is annyira hely a számára, de a Heroes mégis átvészelte a nehézségeket, és továbbra is jelen van, noha a fénye már megkopott egy kicsit.
Az eredetileg Jon Van Caneghem által kitalált és megalkotott sorozat számtalan viszontagságon ment keresztül, és egy ponton túl az is kérdésessé vált, hogy lesznek-e újabb folytatások. A legfőbb problémát elsősorban az okozta, hogy a játékot fejlesztő cégek rendre bezártak – először a sorozatot elindító New World Computing ment csődbe, majd később az azt felvásárló 3DO is arra kényszerült, hogy lehúzza a redőnyt. Végül az Ubisoft mentette meg a sorozatot, igaz, ez azzal járt, hogy gyökeres változtatásokat kellett eszközölni a történet vonalvezetésében. A Heroes sorozat első négy része ugyanabban az univerzumban játszódik, amelyben az alapvetően RPG stílust követő Might & Magic játékok is. A két sorozat története eleinte kiegészítette egymást, és itt-ott kapcsolódtak is egymáshoz a cselekmények elemei, azonban idővel egyértelművé vált, hogy hosszú távon ezt nem lehet fenntartani. Ebből a szempontból kifejezetten jól jött, hogy a játékok átkerültek az Ubisoft keze alá, mert a neves gyártó rögvest úgy határozott, hogy végleg elkülöníti a két irányvonalat, és a Heroes sorozatot átültette egy teljesen új világba. Az azóta elkészült ötödik és hatodik rész már ebben az Ashan névre keresztelt világban játszódik. Sok játék elvérzett volna ennyi nehézség és probléma közepette, a Heroes sorozatot azonban óvta a népszerűsége, és a maga nemében egyedülálló volta. Ennek fényében talán nem meglepő, hogy tavaly ősszel az Osprey Publishing úgy gondolta, egy közel 200 oldalas albummal tiszteleg a híres és közkedvelt sorozat előtt.
A The World of Might and Magic: The Ashan Compendium címmel ellátott kötet főként a sorozat utolsó két részére összpontosít, de a szerkesztők figyelmet fordítottak arra is, hogy valamilyen formában említést tegyenek az előzményekről is. A keménykötésű albumot gazdagon illusztrálták, és az első kézből – vagyis a játék grafikusaitól – származó képek mellett igen részletes leírás található arról a kilenc frakcióról, amelyek döntő szerepet játszottak az elkészült hat epizód során. Az album mindent tartalmaz, ami szükséges ahhoz, hogy részletesen megismerhessük a Heroes sorozat világát, így nemcsak annak élvezetes, aki egyébként hatalmas rajongója volta játéknak, hanem azok számára is, akik elsősorban a rajzokat és festményeket szeretik, de szívesen olvasnak mellé egy kis leírást is. Az album roppant igényes munka, külsőleg és belsőleg egyaránt, s ezt a kritikák is alátámasztják. A The Midwest Book Review idén februári beszámolója szerint: „Ez a kötet egy csodálatos útmutató Ashan világához, amelyben a Heroes sorozat jelenleg is játszódik. Elsősorban a játékosoknak szól, akik részletes ismertetőt olvashatnak a kilenc frakció történelméről, a harcosokról, azok képességeiről, és még megannyi apróságról. Az idővonalat követve képek, legendák, tények, és számos érdekesség tárja fel ezt az univerzumot. A sorozat kedvelőinek kötelező olvasmány.” De nemcsak nekik, azok is bátran fellapozhatják, akik nem nagy játékosok ugyan, de egy kicsit is fogékonyak a fantasy iránt.
Az album elején részletes történelmi felvezetést találunk, amely végigvezet a sorozat három fontos korszakán, hogy átláthassuk az események kuszaságát. Ezt követően egy rövid fejezetben megismerhetjük a sárkányisteneket, majd elérkezünk a kötet lényegéhez, a kilenc frakció bemutatásához. Bőséges információt kapunk az egyes csoportok történelméről, kultúrájáról, harcosairól, és azok csatában alkalmazandó képességeiről, remek képek és színes térképek kíséretében. Külön élvezetet nyújt az egyes frakciók diplomáciai bemutatása, ahol szövetségekről, árulásról, csalárdságról olvashatunk, miközben felrémlenek a játék egyes epizódjainak momentumai is.

Kép

Ami a grafikákat illeti, első osztályú fantasy karaktereket kapunk – természetesen a játékból szinte mindegyik ismerős már, de egész oldalas festményeken azért mégis sokkal pompásabban mutatnak. Érezni a belőlük áradó misztikumot, és az egyes karaktereken – leginkább a frakciók hősein – tapasztalható aprólékosság olykor felidézi a Magic the Gathering kártyajáték lapjait illusztráló csodás festményeket. Az egyes lények esetében, amelyeknél bizonyos mértékű spirituális háttér is tapasztalható – például a dzsinnek, a varázslók, vagy akár egyes sárkányok –, szinte árad a képekből a varázslat. Egyébként mindegyik frakció egyedi vonásokat tükröz; az élőholtak félelmetesek, és a halált jól tükröző sápadt, szürke-fekete árnyalatokban jelennek meg, ezzel szemben a pokol lényeinek ocsmány külsejét a vörös tónusai, illetve lángnyelvek jellemzik. Különösen egyedien hatnak a Lotus Empire félig hüllő, félig ember teremtményei, s természetesen a vízhez való kötődésük révén inkább a kék, a zöld, és azok árnyalataiban tündökölnek. A néhány térképet leszámítva elsősorban karaktereket ábrázoló képeket találunk az albumban, amelyek között sok az egész oldalt betöltő is.
Annak ellenére, hogy ez egy roppant igényes és színvonalas album, félő, hogy csupán azok körében lesz igazán népszerű, akiknek valamilyen formában volt közük a Heroes of Might & Magic sorozat egyes részeihez. Holott ez a kötet – sok más olyan albummal ellentétben, amelyek bizonyos számítógépes játékokhoz kötődnek – nem csupán a gamerek számára nyújthat élvezetet. A grafikák nagyon szépek, és a világot bemutató leírások egy átlagos fantasy rajongónak is élményt jelenthetnek. Én bátran ajánlom, mert a The Ashan Compendium ékes példánya lehet egy albumgyűjteménynek.

Nézz bele!
Kép

Az ajánlóhoz ez a rövid értékelés adta az ötletet: Parka Blogs – Book Review: The World of Might and Magic: The Ashan Compendium



RV

Elválasztó

A legutóbbi öt írás ebben a témában

Hozzászólások

 


A hozzászólás csak regisztrált és bejelentkezett felhasználók számára engedélyezett.
Kérjük jelentkezz be, vagy regisztrálj.