Bejelentkezés

Keresés

Heti Ranglista

Július – Augusztus
tovább >>        

Kedvenc képünk

Online felhasználók (0)

Online vendégek (4)

Elismerések

eFestival2009
eFestival2009
eFestival2009

Hírdetések

Cory Doctorow: Kistestvér
Szerzőket, szerkesztőket keresünk!

Szergej Lukjanyenko

Szerzők | Beküldte: RV | 2009.11.27. 9:09

KépNapjaink egyik legsikeresebb orosz sci-fi írója 1968. áprilisában született, az akkor még a Szovjetunióhoz tartozó Karatau városában. Apai ágon ukrán, míg anyai oldalról tatár vér csörgedezett az ereiben. A középiskola után az alma-atai egészségügyi intézetben tanult tovább, és miután 1992-ben megszerezte a diplomáját, az egyik helyi kórházban helyezkedett el, mint gyermekpszichológus. Azonban hivatását hamar ott kellett hagynia, mert a szovjet rendszer összeomlását követően az egészségügyben dolgozóknak fizetett amúgy is alacsony bérek még tovább zuhantak, és képtelenség volt megélni belőlük. Inkább a tanuló évei alatt elkezdett írás felé fordult, amely akkoriban már meghozta neki az első bevételeket. Ezzel egy időben kezdett belefolyni az orosz science fiction életbe, találkozókra látogatott el, és hosszabb-rövidebb előadásokat tartott szerte az országban.
1990 elején, még az egyetemi évek alatt, találkozott a későbbi feleségével, a szintén gyermekpszichológus Sonyával, akivel még ugyanabban az esztendőben össze is házasodtak. Lukjanyenkót 1993-ban egy helyi sci-fi magazin főszerkesztő-helyettesévé nevezték ki, és egészen 1996-ig dolgozott ebben a minőségében. Saját bevallása szerint ez egy nagyon nehéz szakasza volt az életének, mert szinte alig tudtak megélni a feleségével. Munkáinak sok esetben sötét és komor hangulata ezen időszak emlékeiből táplálkozik. A 90-es évek második felében azonban a helyzet alaposan megváltozott, és az egyre növekvő népszerűségéből adódó, a most már külön országnak számító Oroszországba irányuló utazásai egyre körülményesebbekké váltak, ezért 1996-ban átköltözött Moszkvába, és azóta is ott él a családjával – feleségével, két gyermekével, és a kutyáikkal.
Az írással még a 80-as évek közepén kezdett foglalkozni, első publikációja a Misconduct című novella volt 1988-ban. Ebben az időben a Szovjetunióban meglehetősen kockázatos vállalkozás volt a sci-fi témakörében alkotni, mert a politikai vezetők a legtöbb esetben nem nézték jó szemmel e műveket, mondván, ezek inkább politikai eszközök, sem mint irodalmi alkotások. Ám mégis szerencséje volt, mert sikerült felkerülnie az állami támogatást élvezők képzeletbeli listájára, így lehetősége adódott, hogy részt vegyen irodalmi Képszemináriumokon, illetve megjelenhetett néhány novellája. Ezen időszakban írt munkái jól tükrözik a mai napig egyik példaképeként számon tartott Vladislas Krapivin hatását, aki leginkább gyerekeknek szóló könyveket írt. Az Eighth Color of Rainbow című novellája például a felnőtté válás, a barátság és a hűség témáit feszegeti, gyerek szereplőkkel, gyerekeknek szánva. Ebben az időben jelent meg első regénye is, a Knights of 40 Islands.
A Szovjetunió felbomlása, és a piacgazdaság váratlan megjelenése azonban komoly csapást mért az orosz irodalmi közösségre, így az íróknak meg kellett küzdeniük a liberalizált kiadói rendszer ismeretlen valóságával. A várt fellendülés elmaradt, mert a kiadók inkább a könnyedebb irodalmat igyekeztek kiaknázni, és ügyet sem vetettek a már létező honi irodalmi berendezkedésre. Ennek következtében a hazai írókkal szembeni bizalom alaposan megcsappant, és nagyon nehezen lehetett olyan kiadót találni, amelyik hajlandó lett volna szárnyai alá venni egy helyi szerzőt. Lukjanyenko azonban ilyen szempontból egy kicsit könnyebben boldogult, mivel már volt valamekkora ismertsége az orosz science fiction körökben. Kedvelték a stílusát, amely ötvözte az összetett és mélyen kidolgozott cselekményt az akcióval, ráadásul munkáinak a kibontakozó számítógépes hálózatokon terjedő másolatai is fokozták a nyomtatott verziók iránti keresletet. Mindezeknek köszönhetően a 90-es évek közepén bekövetkezett változások idejében, Lukjanyenko már jól ismert szereplője volt az orosz sci-fi világnak.
Ebben a viszontagságos helyzetben jelent meg az 1992-es novellagyűjtemény, a Nuclear Dream, vagy az Autumn Visits, amely az egyik legjobb, legsötétebb hangulatú regénye, híven tükrözve a valós életben átélt nehéz időszakok okozta depressziót. 1997-ben jelent meg egy cyberpunk témát boncolgató regénye, a Labyrinth of Reflections, amit később még két folytatás, a False Mirrors és a Transparent Stained-Glass Windows követett. Bár valóban vannak cyberpunk elemek ezekben a könyvekben, a kritika nem szereti ebbe a kategóriába sorolni e regényeket, inkább afféle romantikus sci-finek tartja őket.
KépMoszkvába költözésével lezártnak tekintette első írói korszakát. Ugyan elkalandozott más vizekre is – például a meglehetősen vallásos témájú alternatív történelmi regény, a Seekers of Heaven révén –, továbbra is az általa annyira kedvelt űroperák stílusában alkotott. Ekkor született a Genome-sorozat, amely két regényből (Dances on the Snow és Genome), valamint a Cripples című novellából állt, illetve egy kétrészes ciklus, amely a David Brin által írt Uplift saga témakörét dolgozza fel, kicsit más megközelítésből (The Stars Are Cold Toys és Star Shadow).
A fenti művekkel mind komoly elismerést vívott ki magának hazájában, de az igazi áttörést egy olyan regény hozta meg számára, amelyet még a korábbi írói periódusában fejezett be, és csak 1998-ban jelent meg – ez volt a Night Watch (Éjszakai Őrség), amely hatalmas erővel rántotta őt ki az orosz sci-fi „gettójából”, és egy csapásra beemelte a nemzetközi fantasztikus irodalom áramlásba. A Night Watch által visszatért a fantasy műfajához – amelyben azért korábban is megfordult már egy-egy novella erejéig –, igaz, nem a klasszikus heroikus változat, hanem a modernkori környezetben játszódó városi fantasy formájában. A nyomasztó, de mégis festői színtér, a jól kidolgozott, élő karakterek, és nem utolsó sorban az egyedinek mondható történet – amely alapvetően a jó és a gonosz örökös küzdelmén alapszik – nem várt sikert hozott neki, így nem is habozott sokáig a folytatások megírásával – sorrendben a Day Watch (Nappali Őrség), amelyet Vlagyimir Vasziljevvel közösen jegyeztek, majd a Twilight Watch (Alkonyi Őrség), és a Final Watch (Utolsó őrség) következett. A sorozat első két kötetéből mozifilm is készült – orosz és amerikai változatban –, végképp megalapozva Lukjanyenko világhírét, aki ettől kezdve az orosz sci-fi irodalom „zászlóshajójává” vált.
Az Őrség-könyvek előtt Lukjanyenko műveit nem nagyon ismerték Oroszországon kívül – kivéve néhány országot, amelyekben viszonylag nagy hagyománya volt az orosz irodalom valamilyen formájának (például a Balti államok vagy Bulgária). Leginkább a két film fokozta fel a művei iránti keresletet, így regényeit az utóbbi három-négy év során több Képeurópai nyelvre is lefordították (bár azt meg kell jegyezni, hogy jobbára csak az Őrség-sorozat köteteit, nem pedig a korábbi műveit), és ezekben az országokban rendre jó kritikát kapott. Oroszországban szinte az összes rangos díjat elnyerte már a műveivel, azonban a nemzetközi elismerés még várat magára.
Lukjanyenko művein érződik a sci-fi nagymestereinek – többek között Robert A. Heinlein és a Sztrugackij testvérek – hatása, de ő ezt nem is tagadja, és reméli, hogy sikerül a nyomdokaikba lépnie. Bár művei általában valamilyen durva világban játszódnak, alapvetően humanista írónak számít, és leginkább ebben a vonatkozásban szeretne a nagy elődeire hasonlítani. Hamarosan talán sikerülhet is neki. Mivel csak az utóbbi években vált teljesen ismertté a hazáján kívül, azt egyelőre merészség volna kijelenteni, hogy kézzel fogható hatást gyakorolt a sci-fi, vagy a fantasy irodalomra (ugyan az Őrség-sorozat kétség kívül elég gyorsan és hangosan söpört végig a világon), azonban néhány év múlva – ha a megkezdett utat járja –, már bizonyosan az egyik megkerülhetetlen alakja lesz a modern fantasztikus irodalomnak

A szerző művei a Könyvtárban



RV

Elválasztó

A legutóbbi öt írás ebben a témában

Hozzászólások

 


A hozzászólás csak regisztrált és bejelentkezett felhasználók számára engedélyezett.
Kérjük jelentkezz be, vagy regisztrálj.